اخبار نقض حقوق بشر در ایران VVMIran e.V Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran e.V

Tuesday, 15 February 2022

قربانی کودک همسری؛ همسرش سر بریده او را در شهر چرخاند

تماس با مادرباره ما
FacebookTwiterYoutubeRSS
امروز شنبه 16 بهمن 1400, 15th of February 2022 آخرين بروز رسانی در ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ساعت ۱۸:۰۲:۵۳
     خانه > زنان, کودکان > قربانی کودک همسری؛ همسرش سر بریده او را در شهر چرخاند

  تاریخ : ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
  دسته : زنان,کودکان
  لینک کوتاه :
https://www.hra-news.org/?p=349240
  کد خبر : 001116932
چاپ خبر
قربانی کودک همسری؛ همسرش سر بریده او را در شهر چرخاند
خبرگزاری هرانا – امروز شنبه ۱۶ بهمن‌ماه، یک دختر نوجوان ۱۷ ساله در اهواز، با انگیزه ناموسی توسط همسر و برادر همسرش به قتل رسید. در این رابطه ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن متهم سر بریده همسرش را در مقابل چشمان مردم در شهر می‌چرخاند، این امر واکنش بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، امروز شنبه ۱۶ بهمن‌ ۱۴۰۰، یک دختر نوجوان در اهواز با انگیزه ناموسی به قتل رسید.

بنابر این گزارش، ساعت ۱۵ امروز مرد جوانی در میدان کسایی خشیار اهواز سر بریده همسرش را برای چند لحظه در مقابل مردم به نمایش گذاشت و سپس از آن مکان متواری شد.

پس از گزارش این حادثه به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اهواز، تیمی از کارآگاهان اداره پلیس آگاهی همراه با بازپرس ویژه قتل در محل حادثه حاضر شدند و تحقیقات میدانی را آغاز کردند.

ماموران پلیس در صحنه با پیکر دختر ۱۷ ساله ای مواجه شدند که داخل یک خانه سرش از بدن جدا شده و جسد وی در مکان دیگری رها شده بود.

تحقیقات بیشتر نشان داد، دختر جوان پس از فرار به ترکیه توسط همسرش به ایران بازگردانده شده و به دست همسر و برادرهمسرش که هر ۲ پسر عموی او بودند به قتل رسیده است.

طبق بررسی های پلیس برادر همسر پاهای مقتول را گرفته و مرد جوان سر همسرش را در خانه با قمه بریده است. در این رابطه ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن متهم سر بریده همسرش را در مقابل چشمان مردم در شهر می‌چرخاند که واکنش بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.

کارآگاهان اداره پلیس آگاهی با اقدامات اطلاعاتی و پلیسی متهمان را شناسایی و ساعت ۱۸ امروز هر دو متهم را دستگیر کردند.

به دستور بازپرس ویژه قتل جسد این دختر نوجوان جهت بررسی های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شده و متهمان جهت کشف ابعاد پنهان این حادثه در اختیار کارآگاهان اداره پلیس آگاهی قرار گرفتند.

جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود.
این زنان به علت «ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند. این ننگ موارد گوناگونی را شامل می‌شود از جمله خودداری از ازدواج اجباری، قربانی یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن (حتی از یک شوهر ناشایست)، رابطه با جنس مخالف، یا ارتکاب زنا. برای اینکه فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، فقط اینکه گمان برده شود او آبروی خانواده را بر باد داده است کافی‌ست.

در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

FacebookTwitterاشتراک گذاری
مطالب مرتـبط
دستکم ۶ تجمع اعتراضی برگزار شد / اعتصاب دامداران در سه استان
اجرای حکم اعدام دو زندانی در زندان های دیزل آباد کرمانشاه و زاهدان
دستکم ۱۷ تجمع اعتراضی برگزار شد
فواد آلبوفتیله‌ نژاد از زندان شیبان اهواز آزاد شد
مرگ و مصدومیت ۴ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار
برچسب ها: اهواز خوزستان زنان قتل قتل زنان قتل کودک همسر قتل ناموسی قتل نوجوانان کودک همسری نوجوان

بدون نظر
نظر بگذارید
نـــام (لازم) 

ایمیل(لازم) 

وب سایــت 

نظر خود را اینجا بنویسید

صفحه اصلیدگرباشان جنسیبهداشت و محیط زیستسایر گروههااصنافاقلیت های دینیاندیشه و بیاناقلیت های قومیحقوق آکادمیکزنانزندانیانفرهنگیاعدامکارگرانکودکان

copyright-2009 کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران است

اجرای حکم اعدام دو زندانی در زندان های دیزل آباد کرمانشاه و زاهدان.

اجرای حکم اعدام دو زندانی در زندان های دیزل آباد کرمانشاه و زاهدان. در این گزارش هویت وی مصیب فرجی اهل شهرستان اسلام‌آباد غرب عنوان شده است. بر اساس این گزارش، آقای فرجی دو سال پیش از بابت اتهام قتل بازداشت و سپس توسط دستگاه قضایی به اعدام محکوم شده بود.
همچنین، یک زندانی در زندان زاهدان اعدام شد. بر اساس این گزارش، هویت این زندانی ادریس شه بخش، ۲۷ ساله، فرزند شمس الدین اهل زاهدان عنوان شده است. وی در سال ۱۳۹۳ به اتهام قتل بازداشت و پس از طی مراحل دادرسی به اعدام محکوم شد.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو  
هدف ١٦- ترويج جوامع صلح جو و دسترسى به عدالت براى همه و ايجاد نهادهاى مؤثر، پاسخگو و فراگير در تمام سطوح

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر
ماده ۳- حق حیات برای همه
ماده ۶- ارزش انسانی در همه جا
ماده ۸- رعایت حقوق انسانی توسط قانون
ماده ۹- عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی
ماده ۱۰- حق محاکمه قانونی برای همه

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 
#vvmiran
@baschariyat

Sunday, 13 February 2022

دادگاه تجدید نظر؛ سعید سلطانی و بابک کیومرثی به جزای نقدی محکوم شدند

دادگاه تجدید نظر؛ سعید سلطانی و بابک کیومرثی به جزای نقدی محکوم شدند
چاپ خبر
خبرگزاری هرانا – سعید سلطانی و بابک کیومرثی فعالان ترک (آذربایجانی)، توسط شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به پرداخت ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید سلطانی و بابک کیومرثی فعالان ترک (آذربایجانی)، توسط دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به جزای نقدی محکوم شدند.
بر اساس این حکم که توسط شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی صادر و به صورت شفاهی به اصغر محمدی، وکیل آن ها ابلاغ شده است، این شهروندان به پرداخت ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
سعید سلطانی و بابک کیومرثی پیشتر توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب تبریز از بابت اتهام “عضویت در دسته ها و جمعیت ها با هدف بر هم زدن امنیت کشور”، به ۲ سال حبس تعزیری با احتساب ایام قبلی بازداشت محکوم شده بودند.
سعید سلطانی و بابک کیومرثی پیشتر در تاریخ ۱۳ مهرماه ۹۹ در محل کار خود در شهرستان جلفا توسط نیروهای امنیتی تبریز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند. ماموران در زمان بازداشت آقای سلطانی اقدام به بازرسی منزل وی کرده و تعدادی از وسایل شخصی وی از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، کتاب‌ها و خودروی او را ضبط کرده و با خود بردند. به علاوه در جریان بازداشت آقای کیومرثی همسر وی توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.
بابک کیومرثی نهایتا در تاریخ ۱۱ آذرماه ۹۹ و سعید سلطانی در تاریخ ۱۲ آذرماه ۹۹ با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان تبریز منتقل شده بودند.
این شهروندان نهایتا در تاریخ ۱۳ آذرماه ۹۹ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شدند.
جلسه بازپرسی بابک کیومرثی و سعید سلطانی در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه امسال در شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به ریاست قاضی موسوی برگزار شد و آخرین دفاعیات این شهروندان در خصوص اتهاماتی از جمله عضویت در جمعیت های معارض کشور اخذ شد.
در ادامه اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان و سایر مناطق ترک نشین طی روزهای ۹ تا ۲۷ مهرماه ۹۹ تعداد پرشماری بازداشت شدند. هرانا پیشتر در گزارشی هویت ۸۱ تن از بازداشت شدگان در شهرهای اردبیل، تبریز، تهران، ارومیه، مشکین شهر، رشت، پارس آباد مغان، هادی شهر، جلفا، کلیبر و زنجان را احراز کرد. این بازداشت‌ها در خیابان، محل کار یا منازل این افراد صورت گرفته و خشونت زیادی در زمان بازداشت این افراد توسط نیروهای انتظامی-امنیتی اعمال شده است که در مواردی به شکستگی دست یا بینی منجر شد.
تیرماه سال گذشته نیز در جریان تجمعاتی مشابه در شهرهای تهران و تبریز شماری از شهروندان بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار آزاد شدند.

Saturday, 12 February 2022

خودکشی یک نوجوان ١۶ ساله در شهرستان دیواندره

تماس با مادرباره ما
FacebookTwiterYoutubeRSS
امروز شنبه 23 بهمن 1400, 12th of February 2022 آخرين بروز رسانی در ۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ساعت ۷:۵۳:۳۲
     خانه > سایر گروهها, کودکان > خودکشی یک نوجوان ١۶ ساله در شهرستان دیواندره

  تاریخ : ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
  دسته : سایر گروهها,کودکان
  لینک کوتاه :
https://www.hra-news.org/?p=349875
  کد خبر : 0011231123
چاپ خبر
خودکشی یک نوجوان ١۶ ساله در شهرستان دیواندره
خبرگزاری هرانا – روز جمعه ۲۲ بهمن ماه، یک نوجوان ۱۶ ساله اهل دیواندره از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰، یک پسر نوجوان اهل دیواندره از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

هویت این نوجوان روزبه مرادی، ۱۶ ساله عنوان شده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل و انگیزه خودکشی این نوجوان اطلاعی در دسترس نیست.

سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.
FacebookTwitterاشتراک گذاری
مطالب مرتـبط
دادگاه انقلاب سنندج؛ ابراهیم طاریمرادی به حبس و جزای نقدی محکوم شد
احضار و بازجویی اقبال شبانی توسط اداره اطلاعات سنندج
احضار و بازجویی فرزاد مرادیان توسط اداره اطلاعات سنندج
در پی مخالفت با انجام عمل‌های بازتایید جنسیت؛ خودکشی یک شهروند ترنس در مریوان
نفس های آخر زریبار؛ دریاچه‌ای که روزگاری نگین کردستان بود / تصاویر
برچسب ها: خودکشی خودکشی کودکان خودکشی نوجوانان دیواندره روزبه مرادی کردستان

بدون نظر
نظر بگذارید
نـــام (لازم) 

ایمیل(لازم) 

وب سایــت 

نظر خود را اینجا بنویسید

صفحه اصلیدگرباشان جنسیبهداشت و محیط زیستسایر گروههااصنافاقلیت های دینیاندیشه و بیاناقلیت های قومیحقوق آکادمیکزنانزندانیانفرهنگیاعدامکارگرانکودکان

copyright-2009 کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران است

چهار مرد در تهران به اتهام تجاوز و آدم‌ربایی یک دختر نوجوان ۱۷ ساله، توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند.

چهار مرد در تهران به اتهام تجاوز و آدم‌ربایی یک دختر نوجوان ۱۷ ساله، توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند.
هیچ ردی از این دختر ۱۷ ساله نبود. تا اینکه چند روز بعد، یکی از دوستان این دختر، به سراغ پدر وی رفت و گفت که دختر ۱۷ ساله به تهران فرار کرده است.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو 
هدف ٣- تضمين زندگى توأم با سلامت
هدف ۱۶- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر
ماده ٨- رعايت حقوق انسانى توسط قانون 
ماده ۲۲- حق امنیت اجتماعی، فرهنگی و مالی

كانون دفاع از حقوق بشر در ايران
#vvmiran
@baschariyat

رامین حسن پور و سعیده (کاترین) سجادپور، نوکیشان مسیحی طی ابلاغیه ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام کیفری دادسرای اوین احضار شدند.

رامین حسن پور و سعیده (کاترین) سجادپور، نوکیشان مسیحی طی ابلاغیه ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام کیفری دادسرای اوین احضار شدند. این شهروندان در مردادماه ۹۹ مجموعا به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو
هدف ١٦- ترويج جوامع صلح جو و دسترسى به عدالت براى همه و ايجاد نهادهاى مؤثر، پاسخگو و فراگير در تمام سطوح

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر
ماده ۲- عدم تبعیض
ماده ۸- رعایت حقوق انسانی توسط قانون
ماده ۹- عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی
ماده ۱۰- حق محاکمه قانونی برای همه
ماده ۱۸- حق آزادی عقیده

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 
#vvmiran 
@baschariyat

Thursday, 10 February 2022

احضار بهنام اخلاقی و بابک حسین‌زاده، نوکیشان مسیحی به دادسرای اوین

امروز پنجشنبه 21 بهمن 1400, 10th of February 2022      آخرين بروز رسانی در ۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ساعت ۱۴:۴۳:۳۹

     خانه  > slideاقلیت های دینی  >  احضار بهنام اخلاقی و بابک حسین‌زاده، نوکیشان مسیحی به دادسرای اوین

احضار بهنام اخلاقی و بابک حسین‌زاده، نوکیشان مسیحی به دادسرای اوین

خبرگزاری هرانا – بهنام اخلاقی و بابک حسین‌زاده، نوکیشان مسیحی روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه، طی ابلاغیه ای به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین احضار شدند. احضار این شهروندان از بابت پرونده جدیدی که علیه آن ها گشوده شده صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام اخلاقی و بابک حسین‌زاده، طی ابلاغیه ای به دادسرای اوین احضار شدند.

بر اساس این ابلاغیه که روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه به این شهروندان ابلاغ شده است، از آن ها خواسته شده تا ظرف مدت ۵ روز جهت دفاع از خود در خصوص اتهامات انتسابی در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین حاضر شوند.

بابک حسین زاده و بهنام اخلاقی در تاریخ ۴ اسفندماه ۹۷ در یک جلسه کلیسای خانگی در شهر رشت بازداشت شدند. منزل آقای اخلاقی پس از بازداشت وی توسط ماموران مورد تفتیش قرار گرفت و آن ها برخی لوازم شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند. به گفته یک منبع مطلع نیروهای امنیتی در جریان تفتیش منزل آقای اخلاقی اقدام به شکستن و یا آسیب به نمادهای مرتبط با مسیحیت کرده بودند.

بابک حسین زاده و بهنام اخلاقی پس از گذشت ۱۲ روز از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی به زندان منتقل و به مدت ۱۱ روز بدون رعایت اصل تفیک جرائم در این زندان نگهداری شدند. نهایتا در تاریخ ۲۷ اسفندماه ۹۷ با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

در تاریخ ۲ مردادماه ۹۸ اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد. در جریان این جلسه مبلغ قرار وثیقه این شهروندان به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان افزایش پیدا کرده و آنان در پی عدم توانایی مالی در تامین قرار وثیقه بازداشت و به بند ۴ زندان اوین منتقل شدند.

نهایتا هر یک از این شهروندان بابت اتهام “اقدام علیه امنیت کشور از طریق تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ مسیحیت تبشیری و صهیونیستی” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم نهایتا خردادماه ۹۹ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی سیداحمد زرگر عینا تایید به آن‌ها ابلاغ شد.

در رأی هیئت رسیدگی در شعبه ۲۸ دیوان عالی کشور، به ریاست سیدعلی ایزپناه شهری، درخواست اعاده دادرسی آن ها وارد دانسته و تصریح شده‌ است که صرف تبلیغ خانگی مسیحیت و ترویج فرقه صهیونیستی تبشیری که ظاهراً هر دو به معنای تبلیغ و ترویج مسیحیت از طیق برگزاری جلسات خانوادگی (خانگی) است نِمود در اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت کشور چه داخلی و چه خارجی ندارد و از طریق تشکیل جمعیت و دسته و شعبه جمعیتی موضوع ماده ۴۹۸ و ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و دیگر قوانین جزایی قرار نمی‌گیرد و تبلیغ مسیحیت و تشکیل کلیسای خانگی نیز در قوانین جرم انگاری نشده‌است.»

بهنام اخلاقی و بابک حسین زاده به همراه تعداد دیگری از نوکیشان مسیحی در دیماه سال جاری با تودیع قرار وثیقه و به صورت موقت از زندان اوین آزاد شدند.

دیوان عالی کشور ضمن پذیرش اعاده دادرسی، پرونده آنها را برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در اسفندماه سال جاری در شعبه ۳۴ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید