اخبار نقض حقوق بشر در ایران VVMIran e.V Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran e.V

Saturday, 7 October 2023

عفو بین‌الملل و کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد خواستار بررسی پرونده آرمیتا شدند

پس از ماجرای آرمیتا گراوند، حضور حجاب‌بانان در مترو تهران موقتا متوقف شد.
تلاش نهادهای حقوق بشری و شخصیت‌های بین‌المللی در طلب شفاف‌سازی درباره علت به کما رفتن آرمیتا گراوند ادامه دارد.

كميته حقيقت‌ياب سازمان ملل متحد در پیامی اعلام کرد که در حال بررسی حمله گزارش‌شده به آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله‌ای است که به اتهام رعایت نکردن قوانین حجاب اجباری آسیب دیده است، آن‌ هم یک سال پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی. كميته حقيقت‌ياب سازمان ملل متحد در این پیام، که در شبکه اجتماعی X منتشر کرده است، اعلام کرد که حق برابری زنان در ایران باید رعایت شود.

عفو بین‌الملل نیز در گزارشی اعلام کرد که جامعه جهانی باید از مقام‌های ایرانی بخواهد که برای بررسی شرایط بستری شدن آرمیتا گراوند در بیمارستان، که پس از بیهوش شدن در قطار مترو تهران اکنون در بیمارستان بستری‌ است، به کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد و دیگر ناظران مستقل اجازه ورود به ایران بدهند. عفو بین‌الملل گزارش داد که این دختر مورد تعرض یکی از ماموران حجاب اجباری قرار گرفته است و از آن زمان در کما به سر می‌برد. به گفته عفو بین الملل، شواهد بسیاری مبنی بر پنهان‌کاری مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود.

عفو بین‌الملل در این گزارش آورده است که در روزهای پس از بستری شدن آرمیتا در بیمارستان، مقام‌های ایران یک روزنامه‌نگار که در حال تحقیق در مورد مسئله بود را دستگیر کردند و فیلم‌هایی را در رسانه‌های دولتی پخش کردند که نشان می‌داد والدین و دوستان این دختر جوان، که آشکارا مضطرب بودند و با اکراه روایت‌های دولتی را تکرار می‌کردند، رو به دوربین اعلام می‌کنند که او به‌دلیل افت فشار خون به زمین افتاده است.

در ادامه این گزارش آمده است که در تلاشی بیشتر برای پنهان کردن حقیقت، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین فیلم دوربین‌های مدار بسته را با تقطیع منتشر کردند. بررسی آزمایشگاه شواهد عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که تعداد فریم‌های ویدیو در چهار بخش افزایش یافته است و فاصله‌ای به مدت ۳ دقیقه و ۱۶ ثانیه در فیلم وجود دارد.

دایانا الطحاوی، معاون مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا، اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی برای سرپوش گذاشتن بر حقیقت در مورد شرایطی که منجر به سقوط آرمیتا گراوند شد، تلاشی هماهنگ برای انکار و تحریف واقعیت به راه انداخته‌اند که به‌طرز وحشتناکی یادآور روایت‌های جعلی و توضیحات غیرقابل قبول آن‌ها درباره بستری شدن مهسا امینی در بیمارستان در بیش از یک سال پیش است.

در بخشی دیگر از این گزارش تشریحی عفو بین‌الملل آمده است که با توجه به نبود چشم‌انداز تحقیق بی‌طرفانه و مستقل در داخل ایران، جامعه بین‌المللی باید مقام‌های ایران را زیر فشار قرار دهد که به هیئت‌های حقیقت‌یاب سازمان ملل و دیگر ناظران مستقل اجازه دسترسی به اطلاعات موجود بدهند تا حقیقت را در مورد آنچه منجر به بستری شدن آرمیتا در بیمارستان در شرایط وخیم شد کشف کنند.
عفو بین‌الملل الگوی دیرینه مقام‌های ایرانی را مستند کرده است که آزار و اذیت، ارعاب و تهدید، و انتقام‌گیری از خانواده‌های قربانیان به‌منظور وادار ساختن آن‌ها به تکرار روایت‌های رسمی دولتی را نشان می‌دهد که از مقام‌های حکومتی در نقض حقوق بشر سلب مسئولیت می‌کند. در پایان گزارش، این سازمان نگرانی جدی‌اش را از وضع خانواده و دوستان آرمیتا گراوند و «زیر فشار قرار گرفتن»، «تهدید به انتقام‌گیری»، و «اجبار به حضور در ویدئوهای تبلیغاتی و تکرار روایت دولتی» اعلام کرد.

از سوی دیگر جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا نیز در بخشی از صحبت‌هایش به مناسب اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، با اشاره به هم‌زمانی تاسف‌بار اهدای جایزه صلح نوبل با انتشار گزارش‌های مربوط به حمله «پلیس امنیت اخلاقی» به آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، گفت که مردم ایران در مبارزه برای آینده‌ای آزاد و دموکراتیک ساکت نمی‌شوند و ارعاب را نمی‌پذیرند.

تا کنون، غیر از رسانه‌های حکومتی هیچ رسانه‌ای فرصت گفت‌وگو با خانواده آرمیتا گراوند را نداشته است. از سوی دیگر، تحقیق مستقل در مورد این موضوع نیز برای خبرنگاران و رسانه‌ها ممنوع شده است.

کانال تلگرامی «شهر ما»، که اخبار مربوط به شهر تهران را منتشر می‌کند، ضمن انتقاد از شهرداری تهران در نحوه اطلاع‌رسانی در این ماجرا، به فیلم‌های منتشرشده اشاره کرد و نوشت: «از لحظه ورود آرمیتا به ایستگاه راس ساعت ۶:۵۲ تا ۷:۰۸ که آن اتفاق رخ داد، مجموعا ۱۶ دقیقه آرمیتا در ایستگاه مترو حضور داشت. حدودا ۴ ثانیه که از دید دوربین‌ها پنهان شد، آرمیتا به ناگهان بیهوش می‌شود.»

این رسانه در ادامه از شهرداری تهران و شرکت مترو خواست که ۱۶ دقیقه کامل فیلم حضور آرمیتا در مترو را در اختیار رسانه‌های مستقل و غیردولتی و بی‌طرف قرار دهد.

«شهر ما» همچنین در ادامه سوال‌هایی را مطرح کرد و نوشت: «چرا فقط از یک دوربین صحنه حضور دانش‌آموزان نمایش داده می‌شود؟ یک خانم چادری دقیقا قبل از سه دانش‌آموز وارد قطار می‌شود و آرمیتا بعد از آن خانم وارد قطار می‌شود. وقتی آرمیتا به سمت پشت برمی‌گردد و بیهوش می‌شود، چند نفر مسافر می‌آیند بیرون، ولی از آن خانم در تصاویر منتشرشده اثری نمی‌بینیم و این مشکوک است.»

این رسانه همچنین به موضوع حذف مشکوک حجاب‌بانان از تصاویر اشاره کرد و نوشت: «ماموران موسوم به حجاب‌بان معمولا از صبح زود در ایستگاه حضور دارند. چرا در تصاویر منتشرشده هیچ‌کدام از این افراد دیده نمی‌شوند؟ چرا دقیقا از صبح همان روز، بعد از بیهوش شدن آرمیتا، تا به حال این نیروها از تمام ایستگاه‌ها جمع‌آوری شدند؟




Friday, 6 October 2023

نقض حقوق نویسندگان و شاعران در جمهوری اسلامی

نقض حقوق نویسندگان و شاعران در جمهوری اسلامی ایران 

حقوق شمار قابل توجهی از نویسندگان و سرایندگان توسط نظام جمهوری اسلامی ایران نقض شده‌است که از سوی برخی از رسانه‌های خبری و سازمان‌های پشتیبان حقوق بشر، گزارش شده‌است و در این مقاله، بخش‌هایی از آن گزارش‌ها آمده‌است.

نقض حقوق نویسندگان و شاعران 

اعدام، ترور، ربایش یا مرگ بر اثر شکنجه 

«آیندگان بدانند که در سرزمین بلاخیز ایران هم بودند مردمی که [در برابر دیکتاتوری حکومت جمهوری اسلامی] دلیرانه از جان خود گذشتند و مردانه به استقبال مرگ رفتند.» (علی‌اکبر سعیدی سیرجانی پیش از کشته شدن)

«فضیلت پایداری، ایستادگی و مبارزه، حلقهٔ مفقودهٔ سرزمین من است و حاضرم در جوانی، جان شیرینم را فدا کنم». (گفتار بکتاش آبتین پیش از گرفتار شدن به زندان جمهوری اسلامی)

«درگذشت بکتاش آبتین [بر اثر تأخیر در درمان]، ادامه قتل‌های زنجیره‌ای (دگراندیشان) توسط حکومت [جمهوری اسلامی] ایران است». (بیانیهٔ کانون نویسندگان ایران)

سعید سلطان پور

علی‌اکبر سعیدی سیرجانی

فرود فولادوند

Wednesday, 4 October 2023

پرونده آرمیتا گراوند؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی شد

 این حال، تصاویر مربوط به ورود او به مترو، وارد شدنش به داخل واگن و لحظه بی‌هوش شدنش منتشر نشده است. این درحالی است که داخل سالن‌ها و واگن‌های مترو مجهز به دوربین مداربسته است. خودداری از انتشار ویدیوهای داخل واگن و لحظات ورود آرمیتا گراوند به داخل ایستگاه، بر شبهات می‌افزاید.

در دو روایت متفاوت که در شبکه‌های اجتماعی از قول شاهدان ماجرا اعلام شده، آرمیتا گراوند پیش از وارد شدن به واگن مترو یا در داخل واگن مترو، برای رعایت نکردن حجاب اجباری، مورد ضرب و جرح مأموران قرار گرفته است. 

به کما رفتن آرمیتا گراوند، یک سال پس از اتفاقی است که برای مهسا (ژینا) امینی، دختر کرد در تهران افتاد. مهسا امینی دختر ۲۱ ساله اهل سقز بود که ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ به دست نیروهای گشت ارشاد بازداشت و روز ۲۵ شهریور در بازداشتگاه وزرا درگذشت. سازمان حقوق بشر ایران این واقعه را قتل حکومتی ژینا مهسا امینی نامید و از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست تا با واکنشی قاطع، حکومت ایران را وادار به پذیرش یک هیئت حقیقت‌یاب تحت نظارت سازمان ملل کند. 

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز ۲۴ نوامبر/ سوم آذرماه، به منظور تحقیق درباره موارد نقض حقوق بشر و خشونت نیروهای امنیتی ایران علیه شرکت‌کنندگان در اعتراضات، طی یک نشست ویژه در ژنو، با اکثریت آراء، قطعنامه‌ای را برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب به تصویب رساند.

سازمان حقوق بشر ایران اکنون خواستار آن است که جامعه بین‌الملل برای ورود یک هیئت تحقیق به ایران و بررسی مستقل حادثه‌ به کما رفتن آرمیتا، بر جمهوری اسلامی فشار بیاورد؛ در غیر این صورت، لاپوشانی یک جنایت دیگر و گریز مرتکبان آن از مسئولیت بار دیگر تکرار خواهد شد.

به کما رفتن آرمیتا گراوند پس از ضرب و شتم در متروی تهران

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز سه شنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۲، یک دختر دانش آموز ۱۶ ساله به نام آرمیتا گراوند، در روز یکشنبه ۹ مهر ماه ۱۴۰۲، به بهانه بدحجابی، توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این ضرب و شتم که در متروی تهران انجام گرفت، باعث به کما رفتن وی شد.

او را به بیمارستان فجر تهران در منطقه نیرو هوایی تهران منتقل کردند. آرمیتا گراوند از آن زمان تاکنون همچنان در کما به سر می برد. بر اساس گزارشات وی در بیمارستان فجر تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.

از ساعت ۱۴ امروز سه شنبه ۱۱ مهر ماه، ماموران یگان ویژه و لباس شخصی، در هراس از تجمع و اعتراض مردم، در چهارراه کوکاکولا تهران و خیابان منتهی به بیمارستان فجر مستقر شده اند.

گزارشات حاکی از این است که مادر و پدر وی برای مصاحبه تحت فشار قرار گرفته اند. خبرگزاری ایرنا طی مصاحبه ای با مادر وی، مدعی شد که او دچار افت فشار خون شده است. این در حالیست که مادر آرمیتا نیز با لحنی صحبت کرد که گویا از این امر اطلاع دقیقی ندارد.


Tuesday, 3 October 2023

زهرا حاتمی؛ تازه ترین نوجوان قربانی قتل حکومتی

زهرا حاتمی در اثر توهین و اخراج از مدرسه دست به خودکشی زد

براساس خبرهای منتشر شده در فضای مجازی زهرا حاتمی تازه ترین نوجوانی است که به دلیل توهین و تحقیر در مدرسه دست به خودکشی زد.قوانین  زن ستیز حاکمیت ولایت فقیه، یک نوجوان دیگر را به کام مرگ کشید

یک دختر دانش‌آموز کلاس هشتم در مدرسه نرجس واقع در وحیدیه شهریار به دنبال برخورد غیرانسانی مسئولان و اخراج از مدرسه به بهانه استفاده از لاک ناخن، با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد.

گفته شده، این نوجوان به دنبال رفتارهای توهین‌آمیز مسئولان مدرسه و بروز فشارهای روحی ناشی از آن در پی پریدن از ارتفاع در یک ساختمان نیمه‌کاره، جان خود را از دست داده است.

بر اساس گزارش برخی منابع آگاه، هویت این نوجوان، “زهرا حاتمی” و اهل کرمانشاه احراز شده است.

خانواده این نوجوان از سوی نهادهای اطلاعاتی حکومت در خصوص عدم رسانه‌ای کردن این جنایت تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند.
برخی منابع مطلع گفته‌اند؛ پیکر این نوجوان جانباخته عصر روز دوشنبه ۱۰ مهر تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

لازم به یاد آوری است که اخیرا مجلس حکومتی یک طرح زن ستیزانه موسو به حجاب و عفاف را تصویب کرد که هدف این طرح بیشتر ایجاد فضای رعب و وحشت و سرگم کردن زنان به پوشش و حجاب است.





Monday, 2 October 2023

کمبود دارو در ایران و دروغگویی وقیحانه وزیر بهداشت

در حالی‌که کمبود و گرانی دارو در ایران بیماران بسیاری را در آستانه مرگ قرار داده است، بهرام عیناللهی وزیربهداشت کابینه رئیسی از صدور دارو به ۲۰ کشور جهان سخن می‌گوید! در واکنش به سخنان وزیربهداشت روزنامه‌های «امروز و تجارت نیوز» چاپ تهران در گزارشهایی در مورد کمبود دارو در ایران نوشته‌اند:
«سوال این است که اگر ایران در حوزه دارویی به قدرتی رسیده که می‌تواند صادر کند، چرا نیاز داخلی برآورده نمی‌شود؟ چرا مردم باید برای بسیاری از اقلام دارویی، داروخانه‌ها را زنجیره‌ای بگردند و ناامید و دست خالی برگردند؟ برخی آخرین شانس خود را در پایتخت امتحان می‌کنند و برای پیدا کردن داروهای مورد نیاز خود راهی تهران می‌شوند، اما باز هم به در بسته می‌خورند». 
در گزارش روزنامه «امروز» از عادت وزیر بهداشت به دروغگویی آمده است که: «بهرام عبداللهی از همان سال اول که تصدی وزارت بهداشت را به عهده گرفت تا اکنون، بارها از دستاوردهای این وزارتخانه سخن گفته است. فروردین‌ماه سال جاری بود که گفت در ایران اسلامی هیچ بیماری کرونایی روی زمین نماند. گویی در خیالات ما بود که فوج فوج ایرانیان از نبود واکس نکرونا، کمبود تخت و… راهی گورستان‌ها می‌شدند». 
گرانی و کمبود دارو در ایران در حالی است که واعظ مهدوی مدیرعامل اسبق سازمان بیمه خدمات درمانی گفته است: «حدود ۸ میلیون نفر از اتباع ایرانی و حدود ۳ میلیون نفر از اتباع افغانستانی فاقد هرگونه بیمه پایه هستند. به گفته وی افزایش ۲ الی ۳ برابری قیمت دارو، این جمعیت را در بلاتکلیفی مطلق قرار داده است». 
به مشکل گرانی و کمیابی و یا نایابی دارو، باید مشکل داروهای غیر موثر تولید داخلی و یا بدتر از آن مشکل داروهایی را  هم که تاریخ مصرف آن‌ها تمام شده است اضافه کرد. مافیای واردات با دست‌کاری برچسپ داروها، این‌گونه داروها را در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهند و بدین ترتیب آشکارا با جان بیماران بازی می‌کنند. اما در واقع مافیای تجارت دارو در دست خود حکومت و نهادهای نظامی و یا شرکت‌های وابسته به آنان است و آن‌چه برای آن‌ها در اولویت است سود میلیاردی تجارت دارو است.
بیمارانی که بیمه کامل تامین اجتماعی ندارند و یا بیماری‌های ویژهای دارند که مجبور هستند بطور روزمره داروهای خاص را مصرف کنند از گرانی و کمیابی دارو بیش از هر چیزی رنج می‌برند. در میان اقشار کم درآمد جامعه افزایش سوء تغذیه، شیوع انواع بیماری‌ها و میزان مرگ و میرهای زودرس، روز به روز بیشتر می‌شود. افزایش قیمت داروها سرعت این پروسه را بیشتر و بیشتر می‌کند.
در حال حاضر مطابق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی در ایران بین ٦٠ تا ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی به وسیله خود مردم پرداخت می‌شود. در حالی‌که متوسط این رقم در جهان کمتر از ٣٠ درصد است. در بخش بزرگی از جهان تامین داروی سالم، ارزان و بخشاً مجانی، حداقل برای کودکان، معلولین، بیماری‌های خاص و بازنشستگان جزو وظایف اولیه حکومت‌ها است. اما در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی سلامتی و رفاه مردم برای جانیان حاکم هیچ ارزشی ندارد و حتی داروی مورد نیاز بیماران را به امکانی برای غارت و سودجویی مردم بدل کرده‌اند .
اگر کارگران بخش وسیعی از جهان توانسته‌اند با مبارزات خود دولت‌ها را ناچار سازند تا خود را در قبال تأمین بهداشت و سلامت جامعه مسئول بدانند، کارگران و زحمتکشان ایران نیز می‌توانند با اتکا به اتحاد و مبارزه متشکل و سازمانیافته خود، خواست بهداشت و درمان رایگان را به این رژیم تحمیل کنند، تا بخشی از دستمزدهای پرداخت نشده کارگران و سهمی از ثروت‌های غارت شده مردم را به شکل خدمات درمانی و بهداشتی به آنان برگرداند.
هیچ‌کسی نباید بخاطر در دسترس نبودن دارو و خدمات پزشکی و درمانی زجر مضاعف بکشد. تأمین بهداشت و سلامت و خدمات درمانی حق مسلم همه شهروندان است. این سرنوشت محتوم انسان نیست که به آسانی نانش، درمانش و جانش را گروگان بگیرند و از بی‌دارویی بمیرد. انسان سزاوار یک زندگی انسانی و شایسته است. برای تأمین چنین زندگی شایسته‌ای باید مبارزه کرد.

حرکت نمادین دانشجویان کردستان در #سنندج روز شنبه ۸ مهر به یاد خدانور لجه ای در سالگرد جمعه خونین زاهدان 

حرکت نمادین دانشجویان کردستان در #سنندج روز شنبه ۸ مهر به یاد خدانور لجه ای در سالگرد جمعه خونین زاهدان